Перед виконанням комплексу вправ пропоную виконати завдання з теми "Protection of environment", що дозволять активізувати лексику з даної теми:
1 завдання "Environmental protection"
2 завдання "The types of environment"
3 завдання "Environment"
4 завдання "Protection against radiation"
Даний комплекс вправ розроблено на основі підручника О. Карп’юк «Англійська мова» (підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів) за темою «Environment». Навчання групового спілкування реалізовується за індуктивним підходом на базі діалогу-обговорення.
Підготовчий етап навчання ДМ (навчання реплікування)
Навчання реплікування передбачає застосування умовно-комунікативних, рецептивно-репродуктивних та репродуктивних вправ на імітацію зразка мовлення (ЗМ), підстановку у ЗМ, трансформацію ЗМ та вправ на самостійне вживання ЗМ.
I. Вправи на імітацію:
Тип: рецептивно-репродуктивна, умовно-комунікативна
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клаc
Example: (Teacher) Agree with me if I am right. Every day a lot of animals become extinct.
(Pupil)Yes, you are right. Every day a lot of animals become extinct.
Вправа 1
Teacher: Agree with me if I am right.A great variety of birds become extinct.
Вправа 2
Teacher: Agree with me if I am right.Very often whales strand themselves on the shore.
Вправа 3
Teacher: Agree with me if I am right.Every day there are more and more animals and plants which are in danger.
Вправа 4
Teacher: Agree with me if I am right.Natural habitats of animals are destroyed by human activity.
Вправа 5
Teacher: Agree with me if I am right.Oceans and rivers are polluted.
Вправи на підстановку:
Тип: рецептивно-репродуктивна, умовно-комунікативна
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клас
Example: (Teacher)A lot ofpolar foxes are killed.Say that some other species of animals are also killed.
(Pupil) A lot of bears are killed.
Вправа 6
Teacher: А lot of sea turtles are hunted. Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 7
Teacher: A lot of elephants are killed. Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 8
Teacher: A lot of leopards are in danger.Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 9
Teacher: A lot of tree frogs are caught.Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 10
Teacher: A lot of peacocks are eaten.Say that some other species of animals are also hunted.
II. Вправи на трансформацію
Тип: рецептивно-репродуктивна, умовно-комунікативна
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клас
(Iнформативний вид трансформаційних вправ):
Example: I have joined the Nature Protecting Club. Say that your friend has also joined the Nature Protecting Club.
My friend has also joined the Nature Protecting Club.
Вправа 11
Teacher: I am interested in the protection of the environment. Say that your family is interested in the protection of the environment too.
Вправа 12
Teacher:It is important to reuse some products to save the planet. Ask again what it is important to do to save the planet.
Вправа 13
Teacher: I’d collect rubbish on the streets. Give me another piece of advice.
Вправа 14
Teacher: Could you plant greenery? Promise me to do that.
(Негативний вид трансформаційних вправ):
Example: (Teacher) It is normal that people kill animals because of their coats.Disagree with me.
(Pupil) I don’t think that it is normal that people kill animals because of their coats.
Вправа 15
Teacher: Еxtinct animals should be kept in zoos. Disagree with me.
Вправа 16
Teacher: Cages in which animals are kept are rather uncomfortable. Disagree with me.
Вправа 17
Teacher: A lot of animals are kept in cruel conditions. Disagree with me.
Вправа 18
Teacher: It is necessary to preserve wildlife. Disagree with me.
Вправа 19
Teacher: Safari parks are rather useful. Disagree with me.
Вправа 20
Teacher: Our government should neglect the protection of rare specimens of animals and plants. Disagree with me.
(Iмперативний вид трансформаційних вправ):
Example: (Teacher) There is a lot of household rubbish. Order me what to do (наказ).
(Pupil) Go and recycle the household rubbish.
Вправа 21
Teacher: There is a lot of household rubbish. Order me what to do (наказ).
Вправа 22
Teacher: I’ll throw plastic bags away. Order me what to do (наказ).
Вправа 23
Teacher: There are no plants and trees in our garden. Order me what to do (наказ).
Вправа 24
Teacher: There is a lot of household rubbish. Give a request (прохання).
Вправа 25
Teacher: We have collected a lot of plastic bags. Give a request (прохання).
Вправа 26
Teacher: There are no plants and trees in our garden. Give a request (прохання).
Вправа27
Teacher: Environment protecting meeting is organized. Invite me to go there (запрошення).
Вправа 28
Teacher: Earth day is held in our school. Invite me to go there (запрошення).
Вправа 29
Teacher: Our class is going to clean parks and rivers. Invite me to go there (запрошення).
(Eмоційний вид трансформаційних вправ):
Example: (Teacher) Forests are cleared for farming and housing. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
(Pupil) Forests can’t be cleared for farming and housing.
Вправа 30
Teacher: Forests are cleared for farming and housing. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 31
Teacher: Rhinoceros are killed for sport. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 32
Teacher: The African elephant is the largest mammal on earth. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 33
Teacher: Sea turtles are hunted for their shells and meat. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 34
Teacher: Pandas are killed for their coats. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 35
Teacher: Every day there are more and more animals and plants which are in danger. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 36
Teacher: Natural habitats of animals are destroyed by human activity. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 37
Teacher: A great variety of birds become extinct. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
III. Вправи на самостійне вживання зразка мовлення
Тип: продуктивні, умовно-комунікативні
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клас
Вправа 38
Teacher: You like nature very much. You are interested in the protection of elephants. Tell me that and I’ll tell you which animals I think should be protected.
Вправа 39
Teacher: You are concerned with the problem of air pollution. Tell me that and I’ll tell you what problems I am concerned with.
Вправа 40
Teacher: You think that extinct animals should be kept in zoos. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 41
Teacher: You are sure that a lot of animals are kept in cruel conditions. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 42
Teacher: You think that plastic bags may be thrown away. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 43
Teacher: You don’t believe that safari parks should be established. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 44
Teacher: You believe that it is necessary to preserve wildlife. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 45
Teacher: You are sure that a lot of products should be reused. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 46
Teacher: You can’t agree that household rubbish may be thrown away carelessly. Tell me that and I’ll express my point of view.
Перший етап навчання ДМ (оволодіння певними ДЄ)
Етап оволодіння певними ДЄ передбачає використання умовно-комунікативних рецептивно-продуктивних вправ на обмін репліками.
Група вправ на оволодіння певними ДЄ
Тип: рецептивно-продуктивні, умовно-комунікативні на обмін репліками
Мета: навчання самостійно вживати різні види ДЄ
Режим роботи: учень1 – учень 2
Вправа 47
Teacher: (Pupil 1) You are fond of nature. Tell your friend which environmental problems can be found in your region.
(Pupil 2) Express your opinion and advice how to solve them.
Вправа 48
Teacher: (Pupil 1) Tell your classmate that some products should be reused and recycled.
(Pupil 2) Agree with him and ask him for a piece of advice concerning products which should be reused.
Вправа 49
Teacher: (Pupil 1) Prompt your friend to take part in Earth day.
(Pupil 2) You should agree to go there.
Вправа 50
Teacher: (Pupil 1) Tell your friend that he should plant trees to make our environment better.
(Pupil 2) Disagree thathe should plant trees to make our environment better.
Вправа 51
Teacher: (Pupil 1) Persuade your friend that he should not leave the water running while brushing his teeth.
(Pupil 2) Ask to explain the reasons.
Вправа 52
Teacher: (Pupil 1) Make your friend sure that he should collect and recycle newspapers.
(Pupil 2) Agree with him and promise to do that.
Вправа 53
Teacher: (Pupil 1) Ask your friend about types of pollution.
(Pupil 2) Answer the question of your friend.
Вправа 54
Teacher: (Pupil 1) Ask your friend about animals which are protected by Ukrainian laws.
(Pupil 2) Answer him and inform him about animals which are protected in other countries.
Вправа 55
Teacher: (Pupil 1) Persuade your friend to give away old clothes to someone who may need them.
(Pupil 2) Agree with him and promise to do that.
Вправа 56
Teacher: (Pupil 1) Persuade your friend that it is better to use a bike instead of a car.
(Pupil 2) Agree with him and ask him how often he uses his bike.
Другий етап навчання ДМ (оволодіння мікродіалогом)
На даному етапі використовуються рецептивно-продуктивні комунікативні вправи нижчого рівня, тобто такі, що допускають використання спеціально створених вербальних опор (структурно-мовленнєвої чи функціональної схеми мікродіалогу або підстановчої таблиці мікродіалогу) для висловлювання учнів.
Доцільним вважається розпочати даний етап з прослуховування учнями мікродіалогу-зразка. Для того щоб проілюструвати даний етап навчання ДМ за основу взято діалог-обговорення з теми «Environment».
Тип: рецептивно-продуктивні, комунікативні
Мета: навчання об’єднувати ДЄ в мікродіалоги
Режим роботи: учень1 – учень 2
Teacher: Listen to the dialogue:
- Have you ever heard about so the called “green house effect”? That’s a great environmental problem.
- Yes, I have. It happens because of pollution from cars, factories and power stations. What do you think?
- Yes, I agree entirely with you. They produce different kinds of gases which prevent heat from escaping out of the Earth’s atmosphere. Do you agree with me?
- Yes, I do. You are completely right. As a result our planet is getting warmer.
- What is more, because of global warming the ice at the North and South Poles is melting. The effects can be disastrous. Do you agree?
- Yes, I do. You have a point here. That is the major reason of floods and storms in many parts of the world.
Вправа 57:
Teacher: Imagine that you take part in the meeting of your school “Green Club”. Discuss environmental problems using the scheme:
Схема 2.1
(Структурно-мовленнєва схема)
Have you ever heard about ________? That’s a great environmental problem.
Yes, I have. It happens because of __________________What do you think?
Yes, I agree with you. They produce ____________________________
which ___________________ Do you agree with me?
Yes, I do. You are completely right. As a result ______________________
What is more, because of ____________________________The effects can be disastrous. Do you agree?
Yes, I do. You have a point here. That is the major reason of ____________
Вправа 58:
Примітка: учитель пропонує виконати завдання за допомогою функціональної схеми до мікродіалогу-зразка.
Функціональна схема може бути подана рідною чи іноземною мовою. Функціональна схема може також мати вигляд прямих підказок.
Teacher:Imagine that you have just returned from a tour round the world. During it you heard a lot about environmental problems. Discuss one of them with your friend using the scheme:
Для навчання мікродіалогу можна також використовувати підстановчу таблицю, яка матиме наступний вигляд:
Вправа 59:
Teacher: Imagine that you have noticed that the environment of your native city is becoming worse. Discuss your fear with your classmate using the table:
Have you ever heard about “green house effect”/air pollution/water pollution/land pollution/ noise pollution? That’s a great environmental problem.
Yes, I have. It happens because of cars/factories/power stations/noise/ garbage/glass and plastic goods. What do you think?
Yes, I agree entirely here. They produce different kinds of gases/ liquids/ materials/poisons which spoil the ground/ pollute the air or water. Do you agree with me?
Yes, I do. You are completely right. As a result the water is poisoned/ the air is full of harmful substances/it is unbearable to live in a city because of noise.
What is more, because of “green house effect”/ air pollution/ water pollution/ land pollution/ noise pollution the ice at the North and South Poles is melting/a lot of people die of cancer/ children are born with physical defects/a lot of people suffer from respiratory tract diseases. The effects can be disastrous. Do you agree?
Yes, I do. You have a point here. That is the major reason of floods and storms in many parts of the world/ an increasing level of death among middle-aged people and children/ global warming/ climate changes/ holes in the ozone layer.
Третій етап навчання ДМ (навчання вести діалог)
Навчання діалогу здійснюється за допомогою комунікативних вправ на основі проблемних завдань різного типу, а саме: відкритих, закритих та створюваних(природних) проблемних завдань (ПЗ) (класифікація Е.М. Розенбаум), проблемно-інформаційних, проблемно-спонукальних та проблемно-оцінювальних завдань (класифікація Н.О. Жолобової).
Вправа 60:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are talking with your classmate about environmental problems. You lack information on the topic. Ask him different questions: What types of pollution does he know? What animals become extinct on our planet?
(Pupil 2)You are talking with your classmate. He asks you a lot of questions. Answer them.
Вправа 61:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are a member of a Whale Watch Group. Now you are in Ukraine. You have been invited to one of Ukrainian schools. Explain why whales are in danger.
(Pupil 2) Ask your guest the following questions: What does his organization do? How do they save whales?
Вправа 62:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are from China. Pandas are considered to be the symbols of your country but nowadays they become extinct. Explain the major causes for that.
(Pupil 2) Your age-mate from China has visited you. Ask him about pandas and their protection: What are the major causes for their extinction? How does his government try to protect pandas?
Вправа 63:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-спонукальне
Teacher: (Pupil 1)Imagine that you are a member of the International Nature Protecting Group. You are from Canada. Ask questions and try to persuade your opponent that there should be laws to protect animals.
(Pupil 2) You are taking part in the meeting of the International Nature Protecting Group. You represent Ukraine. Answer the questions of your opponent.
Вправа 64:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are an international expert. You have just visited Ukraine. Tell your colleagues about nature protecting in Uktaine.
(Pupil 2) Your colleague has just returned from Ukraine. Ask him about nature protecting in Ukraine.
Вправа 65:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you have children. They ask you questions about the importance of protecting the nature. Explain them everything.
(Pupil 2) Imagine that you are 12 years old. You ask your parents about the importance of nature protecting.
Вправа 66:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are a teacher at school. Your pupils ask you questions about environment.
(Pupil 2) Imagine that you are a pupil at school. Ask your teacher the following questions: What is environment? What animals should be protected? Why do people kill or hunt animals?
Вправа 67:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-спонукальне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are a scientist. Persuade other people that it is necessary to reuse and recycle some products.
(Pupil 2) Imagine that you are talking to a scientist. Ask him about the necessity of reusing products.
Вправа 68:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-спонукальне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that a new zoo is going to be opened in your city. You are against. Give reasons.
(Pupil 2) Imagine that a new zoo is going to be opened in your city. You support that. Give reasons.
Вправа 69:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінююче
Teacher: (Pupil 1) You are walking in the park. There is a lot of rubbish there. Judge people’s behavior.
(Pupil 2) You and your friend are walking in the park. There is a lot of rubbish there. Judge people’s behavior and explain why it is necessary not to throw garbage away carelessly.
Вправа 70:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальне
Teacher: (Pupil 1) I was told that forests are not important for us. Do you agree?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 71:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I was told that oil spills are a great source of pollution. Do you know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 72:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I was told that oceans and seas life are in danger. Do you know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 73:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I was told that not many species are in danger of becoming extinct. Do you happen to know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 74:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальне
Teacher: (Pupil 2) I was told that recycling can reduce pollution. What do you think?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 75:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальне
Teacher: (Pupil 1) I have heard that in London zoo there is a problem: it is very expensive to keep animals. Can you imagine that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 76:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher:I have heard that every ten minutes one kind of animals, plants or insects disappear. Do you happen to know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 77:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальні
Teacher: (Pupil 1) I have heard that tropical rain forests are being destroyed. Can you imagine that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 78:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальні
Teacher: (Pupil 1) I have heard that seas are filled with industrial and nuclear waste. Can you imagine that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 79:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I have heard that there is no space for rubbish in our city. Do you happen to know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
1 завдання "Environmental protection"
2 завдання "The types of environment"
3 завдання "Environment"
4 завдання "Protection against radiation"
Даний комплекс вправ розроблено на основі підручника О. Карп’юк «Англійська мова» (підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів) за темою «Environment». Навчання групового спілкування реалізовується за індуктивним підходом на базі діалогу-обговорення.
Підготовчий етап навчання ДМ (навчання реплікування)
Навчання реплікування передбачає застосування умовно-комунікативних, рецептивно-репродуктивних та репродуктивних вправ на імітацію зразка мовлення (ЗМ), підстановку у ЗМ, трансформацію ЗМ та вправ на самостійне вживання ЗМ.
I. Вправи на імітацію:
Тип: рецептивно-репродуктивна, умовно-комунікативна
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клаc
Example: (Teacher) Agree with me if I am right. Every day a lot of animals become extinct.
(Pupil)Yes, you are right. Every day a lot of animals become extinct.
Вправа 1
Teacher: Agree with me if I am right.A great variety of birds become extinct.
Вправа 2
Teacher: Agree with me if I am right.Very often whales strand themselves on the shore.
Вправа 3
Teacher: Agree with me if I am right.Every day there are more and more animals and plants which are in danger.
Вправа 4
Teacher: Agree with me if I am right.Natural habitats of animals are destroyed by human activity.
Вправа 5
Teacher: Agree with me if I am right.Oceans and rivers are polluted.
Вправи на підстановку:
Тип: рецептивно-репродуктивна, умовно-комунікативна
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клас
Example: (Teacher)A lot ofpolar foxes are killed.Say that some other species of animals are also killed.
(Pupil) A lot of bears are killed.
Вправа 6
Teacher: А lot of sea turtles are hunted. Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 7
Teacher: A lot of elephants are killed. Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 8
Teacher: A lot of leopards are in danger.Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 9
Teacher: A lot of tree frogs are caught.Say that some other species of animals are also hunted.
Вправа 10
Teacher: A lot of peacocks are eaten.Say that some other species of animals are also hunted.
II. Вправи на трансформацію
Тип: рецептивно-репродуктивна, умовно-комунікативна
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клас
(Iнформативний вид трансформаційних вправ):
Example: I have joined the Nature Protecting Club. Say that your friend has also joined the Nature Protecting Club.
My friend has also joined the Nature Protecting Club.
Вправа 11
Teacher: I am interested in the protection of the environment. Say that your family is interested in the protection of the environment too.
Вправа 12
Teacher:It is important to reuse some products to save the planet. Ask again what it is important to do to save the planet.
Вправа 13
Teacher: I’d collect rubbish on the streets. Give me another piece of advice.
Вправа 14
Teacher: Could you plant greenery? Promise me to do that.
(Негативний вид трансформаційних вправ):
Example: (Teacher) It is normal that people kill animals because of their coats.Disagree with me.
(Pupil) I don’t think that it is normal that people kill animals because of their coats.
Вправа 15
Teacher: Еxtinct animals should be kept in zoos. Disagree with me.
Вправа 16
Teacher: Cages in which animals are kept are rather uncomfortable. Disagree with me.
Вправа 17
Teacher: A lot of animals are kept in cruel conditions. Disagree with me.
Вправа 18
Teacher: It is necessary to preserve wildlife. Disagree with me.
Вправа 19
Teacher: Safari parks are rather useful. Disagree with me.
Вправа 20
Teacher: Our government should neglect the protection of rare specimens of animals and plants. Disagree with me.
(Iмперативний вид трансформаційних вправ):
Example: (Teacher) There is a lot of household rubbish. Order me what to do (наказ).
(Pupil) Go and recycle the household rubbish.
Вправа 21
Teacher: There is a lot of household rubbish. Order me what to do (наказ).
Вправа 22
Teacher: I’ll throw plastic bags away. Order me what to do (наказ).
Вправа 23
Teacher: There are no plants and trees in our garden. Order me what to do (наказ).
Вправа 24
Teacher: There is a lot of household rubbish. Give a request (прохання).
Вправа 25
Teacher: We have collected a lot of plastic bags. Give a request (прохання).
Вправа 26
Teacher: There are no plants and trees in our garden. Give a request (прохання).
Вправа27
Teacher: Environment protecting meeting is organized. Invite me to go there (запрошення).
Вправа 28
Teacher: Earth day is held in our school. Invite me to go there (запрошення).
Вправа 29
Teacher: Our class is going to clean parks and rivers. Invite me to go there (запрошення).
(Eмоційний вид трансформаційних вправ):
Example: (Teacher) Forests are cleared for farming and housing. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
(Pupil) Forests can’t be cleared for farming and housing.
Вправа 30
Teacher: Forests are cleared for farming and housing. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 31
Teacher: Rhinoceros are killed for sport. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 32
Teacher: The African elephant is the largest mammal on earth. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 33
Teacher: Sea turtles are hunted for their shells and meat. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 34
Teacher: Pandas are killed for their coats. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 35
Teacher: Every day there are more and more animals and plants which are in danger. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 36
Teacher: Natural habitats of animals are destroyed by human activity. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
Вправа 37
Teacher: A great variety of birds become extinct. Express your doubt (сумнів або невпевненість).
III. Вправи на самостійне вживання зразка мовлення
Тип: продуктивні, умовно-комунікативні
Мета: навчання реплікування
Режим роботи: учитель-учень, учитель-клас
Вправа 38
Teacher: You like nature very much. You are interested in the protection of elephants. Tell me that and I’ll tell you which animals I think should be protected.
Вправа 39
Teacher: You are concerned with the problem of air pollution. Tell me that and I’ll tell you what problems I am concerned with.
Вправа 40
Teacher: You think that extinct animals should be kept in zoos. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 41
Teacher: You are sure that a lot of animals are kept in cruel conditions. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 42
Teacher: You think that plastic bags may be thrown away. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 43
Teacher: You don’t believe that safari parks should be established. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 44
Teacher: You believe that it is necessary to preserve wildlife. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 45
Teacher: You are sure that a lot of products should be reused. Tell me that and I’ll express my point of view.
Вправа 46
Teacher: You can’t agree that household rubbish may be thrown away carelessly. Tell me that and I’ll express my point of view.
Перший етап навчання ДМ (оволодіння певними ДЄ)
Етап оволодіння певними ДЄ передбачає використання умовно-комунікативних рецептивно-продуктивних вправ на обмін репліками.
Група вправ на оволодіння певними ДЄ
Тип: рецептивно-продуктивні, умовно-комунікативні на обмін репліками
Мета: навчання самостійно вживати різні види ДЄ
Режим роботи: учень1 – учень 2
Вправа 47
Teacher: (Pupil 1) You are fond of nature. Tell your friend which environmental problems can be found in your region.
(Pupil 2) Express your opinion and advice how to solve them.
Вправа 48
Teacher: (Pupil 1) Tell your classmate that some products should be reused and recycled.
(Pupil 2) Agree with him and ask him for a piece of advice concerning products which should be reused.
Вправа 49
Teacher: (Pupil 1) Prompt your friend to take part in Earth day.
(Pupil 2) You should agree to go there.
Вправа 50
Teacher: (Pupil 1) Tell your friend that he should plant trees to make our environment better.
(Pupil 2) Disagree thathe should plant trees to make our environment better.
Вправа 51
Teacher: (Pupil 1) Persuade your friend that he should not leave the water running while brushing his teeth.
(Pupil 2) Ask to explain the reasons.
Вправа 52
Teacher: (Pupil 1) Make your friend sure that he should collect and recycle newspapers.
(Pupil 2) Agree with him and promise to do that.
Вправа 53
Teacher: (Pupil 1) Ask your friend about types of pollution.
(Pupil 2) Answer the question of your friend.
Вправа 54
Teacher: (Pupil 1) Ask your friend about animals which are protected by Ukrainian laws.
(Pupil 2) Answer him and inform him about animals which are protected in other countries.
Вправа 55
Teacher: (Pupil 1) Persuade your friend to give away old clothes to someone who may need them.
(Pupil 2) Agree with him and promise to do that.
Вправа 56
Teacher: (Pupil 1) Persuade your friend that it is better to use a bike instead of a car.
(Pupil 2) Agree with him and ask him how often he uses his bike.
Другий етап навчання ДМ (оволодіння мікродіалогом)
На даному етапі використовуються рецептивно-продуктивні комунікативні вправи нижчого рівня, тобто такі, що допускають використання спеціально створених вербальних опор (структурно-мовленнєвої чи функціональної схеми мікродіалогу або підстановчої таблиці мікродіалогу) для висловлювання учнів.
Доцільним вважається розпочати даний етап з прослуховування учнями мікродіалогу-зразка. Для того щоб проілюструвати даний етап навчання ДМ за основу взято діалог-обговорення з теми «Environment».
Тип: рецептивно-продуктивні, комунікативні
Мета: навчання об’єднувати ДЄ в мікродіалоги
Режим роботи: учень1 – учень 2
Teacher: Listen to the dialogue:
- Have you ever heard about so the called “green house effect”? That’s a great environmental problem.
- Yes, I have. It happens because of pollution from cars, factories and power stations. What do you think?
- Yes, I agree entirely with you. They produce different kinds of gases which prevent heat from escaping out of the Earth’s atmosphere. Do you agree with me?
- Yes, I do. You are completely right. As a result our planet is getting warmer.
- What is more, because of global warming the ice at the North and South Poles is melting. The effects can be disastrous. Do you agree?
- Yes, I do. You have a point here. That is the major reason of floods and storms in many parts of the world.
Вправа 57:
Teacher: Imagine that you take part in the meeting of your school “Green Club”. Discuss environmental problems using the scheme:
Схема 2.1
(Структурно-мовленнєва схема)
Have you ever heard about ________? That’s a great environmental problem.
Yes, I have. It happens because of __________________What do you think?
Yes, I agree with you. They produce ____________________________
which ___________________ Do you agree with me?
Yes, I do. You are completely right. As a result ______________________
What is more, because of ____________________________The effects can be disastrous. Do you agree?
Yes, I do. You have a point here. That is the major reason of ____________
Вправа 58:
Примітка: учитель пропонує виконати завдання за допомогою функціональної схеми до мікродіалогу-зразка.
Функціональна схема може бути подана рідною чи іноземною мовою. Функціональна схема може також мати вигляд прямих підказок.
Teacher:Imagine that you have just returned from a tour round the world. During it you heard a lot about environmental problems. Discuss one of them with your friend using the scheme:
Для навчання мікродіалогу можна також використовувати підстановчу таблицю, яка матиме наступний вигляд:
Вправа 59:
Teacher: Imagine that you have noticed that the environment of your native city is becoming worse. Discuss your fear with your classmate using the table:
Have you ever heard about “green house effect”/air pollution/water pollution/land pollution/ noise pollution? That’s a great environmental problem.
Yes, I have. It happens because of cars/factories/power stations/noise/ garbage/glass and plastic goods. What do you think?
Yes, I agree entirely here. They produce different kinds of gases/ liquids/ materials/poisons which spoil the ground/ pollute the air or water. Do you agree with me?
Yes, I do. You are completely right. As a result the water is poisoned/ the air is full of harmful substances/it is unbearable to live in a city because of noise.
What is more, because of “green house effect”/ air pollution/ water pollution/ land pollution/ noise pollution the ice at the North and South Poles is melting/a lot of people die of cancer/ children are born with physical defects/a lot of people suffer from respiratory tract diseases. The effects can be disastrous. Do you agree?
Yes, I do. You have a point here. That is the major reason of floods and storms in many parts of the world/ an increasing level of death among middle-aged people and children/ global warming/ climate changes/ holes in the ozone layer.
Третій етап навчання ДМ (навчання вести діалог)
Навчання діалогу здійснюється за допомогою комунікативних вправ на основі проблемних завдань різного типу, а саме: відкритих, закритих та створюваних(природних) проблемних завдань (ПЗ) (класифікація Е.М. Розенбаум), проблемно-інформаційних, проблемно-спонукальних та проблемно-оцінювальних завдань (класифікація Н.О. Жолобової).
Вправа 60:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are talking with your classmate about environmental problems. You lack information on the topic. Ask him different questions: What types of pollution does he know? What animals become extinct on our planet?
(Pupil 2)You are talking with your classmate. He asks you a lot of questions. Answer them.
Вправа 61:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are a member of a Whale Watch Group. Now you are in Ukraine. You have been invited to one of Ukrainian schools. Explain why whales are in danger.
(Pupil 2) Ask your guest the following questions: What does his organization do? How do they save whales?
Вправа 62:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are from China. Pandas are considered to be the symbols of your country but nowadays they become extinct. Explain the major causes for that.
(Pupil 2) Your age-mate from China has visited you. Ask him about pandas and their protection: What are the major causes for their extinction? How does his government try to protect pandas?
Вправа 63:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-спонукальне
Teacher: (Pupil 1)Imagine that you are a member of the International Nature Protecting Group. You are from Canada. Ask questions and try to persuade your opponent that there should be laws to protect animals.
(Pupil 2) You are taking part in the meeting of the International Nature Protecting Group. You represent Ukraine. Answer the questions of your opponent.
Вправа 64:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are an international expert. You have just visited Ukraine. Tell your colleagues about nature protecting in Uktaine.
(Pupil 2) Your colleague has just returned from Ukraine. Ask him about nature protecting in Ukraine.
Вправа 65:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you have children. They ask you questions about the importance of protecting the nature. Explain them everything.
(Pupil 2) Imagine that you are 12 years old. You ask your parents about the importance of nature protecting.
Вправа 66:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):закрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are a teacher at school. Your pupils ask you questions about environment.
(Pupil 2) Imagine that you are a pupil at school. Ask your teacher the following questions: What is environment? What animals should be protected? Why do people kill or hunt animals?
Вправа 67:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-спонукальне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that you are a scientist. Persuade other people that it is necessary to reuse and recycle some products.
(Pupil 2) Imagine that you are talking to a scientist. Ask him about the necessity of reusing products.
Вправа 68:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової):проблемно-спонукальне
Teacher: (Pupil 1) Imagine that a new zoo is going to be opened in your city. You are against. Give reasons.
(Pupil 2) Imagine that a new zoo is going to be opened in your city. You support that. Give reasons.
Вправа 69:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум): відкрите
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінююче
Teacher: (Pupil 1) You are walking in the park. There is a lot of rubbish there. Judge people’s behavior.
(Pupil 2) You and your friend are walking in the park. There is a lot of rubbish there. Judge people’s behavior and explain why it is necessary not to throw garbage away carelessly.
Вправа 70:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальне
Teacher: (Pupil 1) I was told that forests are not important for us. Do you agree?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 71:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I was told that oil spills are a great source of pollution. Do you know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 72:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I was told that oceans and seas life are in danger. Do you know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 73:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I was told that not many species are in danger of becoming extinct. Do you happen to know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 74:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальне
Teacher: (Pupil 2) I was told that recycling can reduce pollution. What do you think?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 75:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальне
Teacher: (Pupil 1) I have heard that in London zoo there is a problem: it is very expensive to keep animals. Can you imagine that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 76:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher:I have heard that every ten minutes one kind of animals, plants or insects disappear. Do you happen to know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 77:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальні
Teacher: (Pupil 1) I have heard that tropical rain forests are being destroyed. Can you imagine that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 78:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-оцінювальні
Teacher: (Pupil 1) I have heard that seas are filled with industrial and nuclear waste. Can you imagine that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Вправа 79:
Тип: комунікативна, продуктивна
Мета: навчання різних функціональних типів діалогів
Режим роботи: учень 1 – учень 2
Тип ПЗ (за класифікацією Е.М. Розенбаум):створюване
Тип ПЗ (за класифікацією Н.О. Жолобової): проблемно-інформаційне
Teacher: (Pupil 1) I have heard that there is no space for rubbish in our city. Do you happen to know that?
(Pupil 2) Answer the question and keep up the conversation.
Комментариев нет:
Отправить комментарий